Základní umělecká škola Brno, Smetanova 8, příspěvková organizaceČíslo účtu: 2902064133/2010
IČO školy: 00400963
Datová schránka: zv532gs
Zřizovatel:
Jihomoravský kraj
Žerotínovo nám. 449/3
601 82 Brno
Facebooková stránka školy:
Základní umělecká škola Brno
Instagram školy
https://www.instagram.com/zussmetanova8/
Lékařka, klavíristka. Na klavír začala hrát v pěti
letech. Vystudovala Státní konzervatoř v Brně, následovalo dvouleté
externí studium u prof. Marvina ve Vídni a na Syracuse University v USA.
Ve studiu dále pokračovala na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě.
V souvislosti se svým civilním povoláním lékařky
působila v letech 1972 – 1974 jako externí pedagog katedry psychologie
Filozofické fakulty Komenského univerzity v Bratislavě.
V roce 1994 byla jmenována do funkce předsedkyně
Československé společnosti pro vědy a umění pro Moravu a Slezsko. V současnosti
je také členkou ústřední komise této společnosti se sídlem ve Washingtonu, DC.
Ve výuce klavíru vede své žáky k lásce k hudbě a
k tvořivosti.
Vzděláni
konzervatoř P.J.Vejvanovského Kroměříž
obor hra na varhany
JAMU obor
hra na varhany
pravidelná
účast na klavírních seminářích “Klavírní soboty” na brněnské konzervatoři
Praxe v oboru
ZUŠ
Hustopeče u Brna výuka hry na klavír (1991-1993)
Církevní
konzervatoř v Kroměříži (1983-1996)
konzervatoř P. J. Vejvanovského v
Kroměříži (2000-2004)
hostování ve
Zlínské filharmonii
Hudební
škola Yamaha lektorka vzdělávání předškolních a školních dětí (2007-2020 )
ZUŠ
Smetanova výuka hry na klavír, korepetice baletu ( od roku 2014)
Práce s
dětmi mě vždy bavila a naplňovala. Mým cílem při výuce dětí hry na klavír je
rozvíjet nejen nadání, sluch, fantazii, ale hlavně lásku k hudbě. Aby věděly,
že můžou hudbou rozdávat radost a skrze hudbu i radost přijímat. Aby se k hudbě
obracely v době radosti, ale i v době obtíží nebo starosti. Hudba zušlechťuje
ducha i mysl. Díky studiu hudby děti rozvíjí i další vlastnosti důležité
pro život. Učí se, že když chtějí něco dokázat a naučit se , potřebují
trpělivost, pečlivost, a zodpovědnost.
Vzdělání získala na
Konzervatoři Brno (prof. Ivana Tomášková,doc. Miloš Vacek) a HF JAMU
(Prof.Adolf Sýkora). 17 let byla členkou orchestru Janáčkovy opery NDB, několik
let také jako zástupce koncertního mistra. Je členkou a sólistkou komorního
orchestru Ars Collegium. Hraje v houslovém duu se svým manželem Štěpánem
Graffe.
Pedagogické činnosti se věnuje 25 let. Od roku
2018 působí jako pedagog hlavního oboru na Konzervatoři Brno. Každoročně se
věnuje malým i velkým houslistům na letních kurzech Bohuslava Martinů a Leoše
Janáčka v Turnově a Letních kurzech na Konzervatoři Brno. Hra na housle
vyžaduje nejen talent, ale také píli a trpělivost. Dobré základy a správné
postavení rukou při hře umožňují rozvoj techniky, hudební představivosti a
fantazie, směřující k sebevyjádření a k radosti z hudby. Vedení žáka k estetice
houslové hry má přispět k jeho vnímání krásy hudby jako takové.
Jana Horáková je absolventkou
konzervatoře v Brně. Je také absolventkou JAMU, kde studovala u pana
profesora A. Sýkory, člena Janáčkova kvarteta. Byla členkou souboru Čeští
komorní sólisté.
Několik let hrál v rozhlasovém orchestru
Studia Brno.
Pedagogicky působila na ZUŠ v Prostějově a
na ZUŠ J. Kvapila v Brně.
Poslední roky vyučuje na ZUŠ Smetanova. Od roku
1992 je členkou Filharmonie Brno.
Práci s dětmi má ráda, protože umožňuje
přivést děti k systematické práci a k lásce k hudbě.
Vzdělání:
Konzervatoř Brno
(Dis): Hra na klavír (ve třídě Mgr. Heleny Vodičkové)
JAMU Brno (MgA):
Hra na varhany (ve třídě prof. Zdeněk Nováček)
Mistrovské kurzy:
Martin Schmeding, Roman Perutski, Pier Damiano Peretti, Jürgen Essl
Praxe v oboru a
umělecké aktivity:
od r. 2018 výuka
hry na klavír na ZUŠ Brno, Smetanova 8
roku 2022 získala
titul laureátky Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka v Brně
od r. 2021 Trio
Campanula
od r. 2018
spolupráce s Filharmonií Brno
od r. 2017 sbor
Vokál Přerov
od r. 2014 sbor Danielis
od r. 2014
Filharmonický sbor Beseda brněnská
Prestižní sólová
vystoupení: Mezinárodní varhanní festival Zdeňka Pololáníka (2023), Varhanní
léto na Petrově (2023), Varhaníci pro sv. Jakuba (2023), Za poklady Broumovska
(2024), Fiesta Barroca, Lerma, Španělsko (2024).
Hra na hudební
nástroj učí trpělivosti, soustředění, tvořivosti i odvaze vystoupit před
ostatními. Přináší radost z vlastního pokroku a společného muzicírování. Ve
výuce hry na klavír mi záleží na tom, aby hudba přinášela radost, ale zároveň
aby děti plně rozvíjely svůj potenciál a získaly praktickou dovednost, kterou
budou moci využívat po zbytek svého života. Ať už se rozhodnou věnovat klasické
hudbě, nebo je více osloví populární melodie, mým cílem je, aby si ke hře
vytvořily pozitivní vztah, který je bude provázet i po skončení studia na naší
ZUŠ.
Vystudovala jsem Konzervatoř v Ostravě a poté hudební
vědu na FF UK v Praze.
Vyučuji hru na klavír již více než 40 let. Žáci, kteří
absolvují pod odborným vedením jakýkoli hudební nástroj, dostávají do života
něco navíc. Je to ono důležité propojení hlava-prsty, manuální zručnost a v neposlední
řadě estetické cítění. Neměla jsem potřebu vybírat si děti pětileté nebo
z hudebních rodin, pracovala jsem s dětmi i staršími i méně nadanými,
ale ve většině to byla práce radostná. I z těch se vydělily typy pro
soutěž nebo konzervatoř. Mám-li z té obrovské škály technických či
muzikantských způsobů vybrat ten jediný, pak jsem celou svou pedagogickou praxi
dbala a snažila se vést žáky ke zpěvnému, půvabnému tónu a celkově
kultivovanému projevu.
Pevně věřím, že absolventi ZUŠ jsou odolnější vůči
nástrahám, které jim současný život přináší.
Antonín Julina absolvoval
Brněnskou konzervatoř ve hře na kytaru v roce 1981 ve třídě prof. A.
Richtra. Po ukončení studia nastoupil vojenskou presenční službu ve VUS Tábor
(vojenský umělecký soubor). Následně působil jako hráč v několika
profesionálních formacích v Praze, Brně a v zahraničí. V roce 1997 nastoupil na ZUŠ Smetanova kde působí
dodnes. Ve výuce se snaží o co nejširší žánrový záběr - vedle klasického
repertoáru jsou to skladby z oblasti Blues, Country, Jazz, Folk a Latin.
Současně je pozornost věnována hře akordů a tvorbě doprovodů.
Cílem výuky je využítí muzikálního
potenciálu a získaných dovedností žáků v jejich dalším hudebním vývoji.
Absolutorium HTŠ
–Konzervatoř Brno ( prof. I. Janíčková)
Absolutorium hry na
klavír –Konzervatoř Brno ( prof. I. Janíčková)
Na ZUŠ Smetanova 8
v Brně jsem pracovala nejen jako učitelka hry na klavír ,ale i 25 let ve funkci
statutární zástupkyně ředitele školy.
Od začátku mé
pedagogické činnosti probíhala spolupráce a konzultace s významnými prof. HF
JAMU např. prof. I. Janíčkovou, doc. I. Skovajsou .
Vícekrát jsem byla
členem poroty okresních a krajských klavírních soutěží ČR vyhlášené MŠMT
absolvování
vybraných semináře metodických kurzů Konzervatoře Brno „Klavírní soboty“
absolvování
klavírních kurzů,, Mikulov“
nejlepší žáci byli
přijati ke studiu na střední i vysoké školy uměleckého směru v ČR i v zahraničí
někteří žáci
dosáhli úspěchů také na klavírních soutěžích, žáci pravidelně vystupují na
školních koncertech školy
Během své mnohaleté
praxe se setkávám s nejrůznějšími typy žáků. Každé dítě je jedinečná osobnost,
proto je výuka koncipována s ohledem na potřeby a možnosti každého žáka Hledám
pro ně efektivní a krásnou cestu do světa hudby, nejen klasické , ale i
populární a mohou získat i základy jazz. hry na klavír. Dbám na to, aby vše
bylo přirozené a v souladu s individualitou dítěte a aby byl maximálně rozvíjen
potenciál dítěte.
„Muzika
nejpřirozenější nám jest.“ – J. A. Komenský
Na naši školu se po letech
vrací jako pedagožka letošní absolventka brněnské konzervatoře. Hudební
zkušenosti obohatila účastí na kurzech u profesorů Leoše Čepického a Jiřího
Panochy i na masterclass Josefa Špačka a Daniely Matheas. Kromě klasické hudby
ji oslovuje také folklor – vede cimbálovou muziku při Cyrilometodějském
gymnáziu a aktivně spolupracuje se Scholou brněnské mládeže, pro kterou píše
aranže a podílela se na vydání tří alb. Kromě hry na housle ovládá hru na
varhany a pravidelně organizuje a režíruje benefiční koncerty.
Pedagogické dovednosti
rozvíjela i během bakalářského a magisterského studia českého jazyka a hudební
výchovy na pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Její přístup k výuce
vychází z nenásilné komunikace a z Komenského „škola hrou“. Žáky vede k tomu,
aby je hudba bavila, naplňovala a aby si k ní vytvořili krásný vztah.
Ráda se věnuji všem zájemcům o
hru na klavír, bez ohledu na míru talentu, aktivně se stále vzdělávám a
využívám různé metody ve výuce, včetně postupů vhodných pro žáky se
specifickými vzdělávacími potřebami. Každoročně se účastním s větším počtem
studentů soutěží a akcí celostátního až mezinárodního významu, což se ukazuje
jako výborná motivace pro celou moji klavírní třídu. Větší důležitost než
získaná ocenění ale pro mne bude mít vždy to, když vidím, že moji žáci mají
vztah k nástroji a hudba je přirozenou součástí jejich života.
Po absolvování gymnázia a konzervatoře
jsem hostovala v opavském a ostravském divadle v různých sólových rolích a následně jsem nastoupila do angažmá v Brně jako sólistka zpěvohry Národního divadla a Městského divadla.
Vystupovala jsem v představeních v Japonsku, Holandsku, Německu, Dánsku,
Švýcarsku a v Rakousku. Nyní se již deset roků věnuji pedagogické činnosti.
Ve
výuce svých žáků upřednostňuji kreativní přístup ke každému žákovi, kdy se snažím využít ty části jejich individuálního talentu, které pomáhají v jejich stálém rozvoji. Dávám přednost kamarádském přístupu ke každému žákovi,
aby je výuka nepřestala bavit a aby měli snahu stále na sobě pracovat. Ve výuce
využívám svoje dlouholeté praktické zkušenosti z divadla, takže mohu svým žákům
pomoci nejen s rozvojem zpěvu ale i s celkovým projevem před publikem. Smysl
výuky vidím v předání základů a následném rozvoji jejich pěveckého talentu tak, aby je zpěv nepřestal bavit, aby se v něm sami rozvíjeli a u zpěvu zůstali ať už na amatérské nebo profesionální úrovni. A za nejdůležitější považuji,
aby ve zpěvu pokračovali i po ukončení studia a vždy na výuku na ZUŠ vzpomínali s láskou.
Eduard Kostelník vystudoval
hru na varhany, klavír a dirigování na Konzervatoři v Košicích. V současné době
pokračuje v magisterském studiu dirigování na JAMU v Brně. Vedle pedagogické
činnosti na ZUŠ působí jako asistent sbormistra v Českém filharmonickém sbore
Brno a je hlavním sbormistrem sborů Choirchestra Brno a Ars Brunensis.
V hudebním školství pracuji už dlouho a vždy jsem se řídil
přesvědčením, že pokud dobře funguje osa "učitel–žák–rodič", může se
dílo podařit.
Bez
poučeného a zapáleného kantora, bez talentovaného, inteligentního a velmi
pracovitého žáka, a taktéž bez poučeného, podporujícího a smířeného rodiče, že
- zvláště v začátcích - to bude na něm, je práce s nástrojem jako jsou housle
nesmírně obtížná.
Za ty roky
se nám to s mnoha dětmi a jejich rodiči skvěle dařilo a, byť už se nevídáme,
většinou o sobě víme.
Adam hraje v
Městském divadle v Brně, z té úžasné Terezky je herečka v Huse, Honza je ajťák
v Praze, Šimon architekt, Lukáš je na konzervatoři a Pavel na JAMU.
Omlouvám se všem, o kterých jsem se tady nezmínil.
No a o
tom to je. Tak se budu těšit.
Hudbě se věnuji od malička, nyní už
profesionálně. Vystudovala jsem zpěv a historickou interpretaci, a ve volném
čase hraji i na hudební nástroje. Tak jako moji žáci jsem začínala na ZUŠ, kde
jsem se pro hudbu nadchla a získala potřebné základy. Učení mě baví a věřím, že
zpívání, hraní a podporování hudebního citu je v naší uspěchané a
digitalizované době nesmírně přínosné jak pro rozvíjející se mozek, tak i
duševní pohodu. Nejdůležitější pro mě je, aby se děti cítily dobře a
sebevědomě, a do hodin se těšily, zpíváme především pro sebe a pro radost.
Klavír, to je orchestr v jednom nástroji.
Jediný člověk stačí na to, aby rozezněl velké množství hudby ve všech barevných
odstínech. Kdysi mi jedna maminka přivedla své dcery, aby je přihlásila do
klavíru s tím, že pro ni samotnou hra na tento nástroj znamenala jednu z
možností, jak si navodit pocit osobního štěstí, tak by ráda, aby to její dcery
také zažily. S touto myšlenkou se zcela ztotožňuji a svým žákům na cestě k
takovému osobnímu zážitku velmi ráda pomáhám.
"Již od mládí se v mém životě prolínají dvě hlavní
hudební lásky. Tou první je moje umělecká činnost profesionální pianistky, kdy
jsem koncertovala sólově, komorně i s orchestry ve více než 30 zemích čtyř
světadílů. Tou druhou pak je setkávání se s rozličnými talenty dětí na
uměleckých školách a jejich podpora. Snažíme se společně o proniknutí do tajů
hudby skrze improvizaci a co nejpřirozenější kontakt s klavírem. Práci s dětmi
se věnuji i jako skladatelka na pravidelných dílnách pro nejmladší
skladatele."
Je
absolventem Katedry jazzové interpretace na Janáčkově akademii múzických umění
v Brně. Krom pedagogické činnosti působí jako flétnista v různých
seskupeních a projektech, zejména v oblasti jazzu a latinsko-americké
hudby. Takto nabyté vědomosti se snaží aplikovat i do své výuky, ve které se
zaměřuje zejména na správné rytmické vnímání a výraz.
Ráda se v pozici korepetitorky tanečního oboru vracím do dob svého dětství a dospívání, jehož samozřejmou součástí byly hodiny
klavíru a taneční průpravy v lidové škole umění, předchůdkyni dnešních ZUŠ.
Ačkoliv jsem zcela jistě nepatřila k žákům mimořádně nadaným, ani přehnaně
pilným, měla jsem štěstí na trpělivé a vlídné učitele, díky kterým jsem získala
nejen poctivé základy praktických dovedností, ale především trvalý zájem o hudbu,
divadlo a zejména balet. Studium divadelní a hudební vědy na FF MU bylo jeho
přirozeným vyústěním, stejně jako pozdější působení v Baletní škole I. V.
Psoty. Vzhledem k nepředvídatelnosti života jsem za všecko, co jsem se
kdysi naučila, vděčná. Proto teď zpoza klavíru trochu nostalgicky přihlížím snažení
malých i velkých tanečnic a sleduji jejich pokroky v pohybové koordinaci,
ladnosti i technické zdatnosti. A to s přáním, aby do hodin chodily rády a
aby je tanec ve všech svých podobách těšil…
Momentálně studuji
na Konzervatoři Brno a zároveň se aktivně podílím na různých projektech, jak v
rámci operního studia, tak i mimo něj. Mám za sebou několik úspěchů na
soutěžích, jeden z posledních je zlaté pásmo ze soutěže Mládí Bohuslava Martinů
v Poličce. Nedávno jsem ztvárnila hlavní roli v projektu Vitka Osudová – Koleda
Milostná, jehož premiéra se uskutečnila v Divadle Reduta.
V mých hodinách
kladu důraz na přirozený a kultivovaný projev žáka. Protože stále studuji, mám
možnost zařadit do výuky metody, které fungují na mě, a tím je aplikovat při
práci s dětmi. Snažím se o pestrost hodin, ve kterých se zaměřuji nejen na
zlepšení pěvecké techniky, ale i na celkový projev zpěváka. Pro mě je prioritou
nejen neustálý rozvoj a posun v pěveckém umění, ale i to, aby hodiny žáky
naplňovaly a prohlubovaly jejich vztah k hudbě.
Vyučuji hru na
klavír v ZUŠ i na konzervatoři. Hudba je mým povoláním a zároveň koníčkem,
zdrojem energie. Nadšení pro hudbu ráda sdílím se svými žáky. Práci s dětmi a
mládeží považuji za poslání. V dnešní době plné technologií považuji umělecké vzdělávání
za nezbytnou součást ve vývoji dětí. Hrou na klavír se žáci učí nejen hudbě,
ale také trpělivosti, systematické práci, rozvíjí sluch, paměť, logické myšlení
či koordinaci pohybů.
Pevné základy jsou
nutné pro každou kvalitní stavbu. Proto ve spolupráci s rodiči od počátku
budujeme správné návyky sezení, pohybů paže, aktivity prstů. To umožní dětem
později svobodně muzicírovat za nástrojem a hrát i náročnější skladby dle
vlastního výběru.
S hudbou vyrůstám už od
svého dětství, a i když jsem chtěl být původně architekt , tak jsem
nakonec rozhodl věnovat hudbě profesionálně. Ve výuce se snažím žáky vést
k samostatnosti a k pozitivnímu vztahu k hudbě. Ke vzdělávání
nepoužíváme jenom klasické skladby, ale i filmovou hudbu a populární. Důležité pro mě je, aby žáci po skončení ZUŠ dokázali sami muzicírovat a svoje získané
vědomosti s radostí zúročit i mimo školu. V případě varhaníků například i
v kostelích.
Josef Schmied je absolventem studijního programu Hra na bicí nástroje
Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a aktivním hudebníkem. Působí v
kapele Anny Julie Slováčkové a v dalších uskupeních. Dále nárazově vypomáhá v
mnohých orchestrálních tělesech.
Každý žák má svůj osobitý talent a je úkolem pedagoga jej najít a ukázat
mu, jak ho rozvinout.
Jmenuji se Karolína Slámová a pocházím z Pardubic. Studuji na konzervatoři v Brně hru na klavír. Hudbě se věnuji od dětství a stala
se pro mě nejen studiem, ale i velkou vášní. Ráda pracuji s dětmi a baví mě
objevovat nové způsoby, jak hudbu předávat dál. Vedle klavíru se zajímám také o
literaturu a psychologii, které mě inspirují při tvorbě i učení. Do budoucna
bych se chtěla věnovat jak interpretaci, tak i pedagogické práci.
Hudba je každodenní
součástí života člověka. Slyšíme ji v rádiu, ve škole či zaměstnání, v ulicích,
divadle…Někdy si pouštíme hudbu pro zlepšení nálady, jindy jen tak ve volném
čase. A co je víc, než když si člověk může sám zahrát na nástroj. Hudební jazyk
je řeč, kterou se člověk dorozumí na celém světě. Hudba spojuje, vytváří nové
přátelství, otevírá nové obzory, dává nám svobodu a prostor k vyjádření své
individuality. Pomocí hudby můžeme říct to, co bychom slovy neřekli. Rozvíjí
nejen emoční cítění a tvořivost ale i koordinaci těla, mozek či paměť.
Můj nejdůležitější
cíl v hodinách je, aby děti (pak i posluchači) měli z hudby radost. Není to o
tom co já chci, ale o tom, co každé dítě potřebuje. Protože každý jsme jiný,
každého baví něco jiného a já se v hodinách snažím najít tu správnou cestu, na
které se bude dítěti líbit. Aby mělo chuť se něco naučit. Aby mělo z toho
radost.
Jsem absolventkou
brněnské konzervatoře v oboru příčná flétna, po které jsem pokračovala na JAMU
na obor fyzické divadlo. Ve výuce právě tyto dva obory přirozeně propojuji,
protože aby mohl člověk hezky hrát, musí se hezky - dobře cítit. Snažím se dát
dětem co nejlepší základy ve hře na zobcovou a příčnou flétnu (např.správné
dýchání, držení těla atd.), na kterých budou moct stavět nejen na půdě ZUŠ ale
i mimo ni.
Výuka zpěvu je pro mě radostí i pohlazením po duši. Zpěv
nám umožňuje vyjádřit emoce, sdílet je s ostatními a rozvíjet nejen hlas, ale i
sebevědomí. Práce s dětmi mě neustále inspiruje a obohacuje — učíme se spolu
vnímat své tělo, najít správný tón, ovládat dech, emoce i trému. Společné
vystupování na jevišti přináší dětem radost, uvolnění a zkušenosti, které jim
pomáhají snadněji se prosadit i v dospělém životě.
Jsem absolventkou
konzervatoře v Brně, kde jsem studovala hru na cimbál pod vedením Dalibora
Štrunce. Pedagogické činnosti se věnuji od roku 2019 a svou práci vnímám spíše
jako poslání než zaměstnání. Každý den strávený na zušce mě obohacuje naprostou
originalitou dětí se kterými se setkávám – každý můj student je jedinečný, má
své sny, cíle a každý jiné očekávání.
Ve výuce se snažím
vytvářet přátelské a inspirativní prostředí, kde se děti cítí dobře a mohou
rozvíjet svůj talent přirozenou cestou. S mnohými z nich mám nadstandardní
vztah, protože se pravidelně potkáváme a sdílíme nejen radost z hudby, ale i
běžné životní starosti. Věřím, že právě tento blízký vztah pomáhá dětem nejen
hudebně růst, ale také získávat sebedůvěru a radost ze hry na cimbál.
Hudba je pro mě
cestou k emocím, tvořivosti a osobnímu rozvoji – a totéž se snažím předat i
svým žákům.
Dalibor Štrunc,
rodák z Rožnova pod Radhoštěm, je cimbalista, aranžér, skladatel, pedagog,
hudební producent a vydavatel. Hru na cimbál vystudoval na brněnské
konzervatoři a tam také od roku 2000 stejný obor vyučuje. Je výrazným a
osobitým představitelem moravské cimbálové tradice. Žánrově široce rozkročený
koncertní interpret a všestranný studiový hráč: od lidové hudby přes populární
žánry po klasiku (mj. Filharmonie Brno, Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz,
Staatsoperette Dresden, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Pražští
madrigalisté, FISYO). Jako hudebník, skladatel i producent se podílel na více
než osmi desítkách hudebních nosičů a napsal hudbu k řadě divadelních
představení.
Profesní kariéra:
sólista Československého státního souboru písní a tanců v Praze (1988–92) a
Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů (1992–2004), člen skupiny
Javory sourozenců Ulrychových (1993 – dosud), Cimbal Classic (1992 – dosud).
Posledně jmenovaná skupina je přitom jeho profilovým souborem, v němž se uplatňuje
nejen jako cimbalista a zpěvák, ale také jako většinový autor hudby i textů.
Pro soubor vytvořil a nahrál s ním třináct žánrově pestrých kompaktních disků.
V roli skladatele i pedagoga zároveň je jeho dosavadním vrcholem vytvoření CD
„Malované na cimbál“ (2016), které je ojedinělým uceleným počinem v oblasti
koncertní cimbálové hry na Moravě. Jeho studentky zde doprovází Moravský
komorní orchestr. I díky zkušenosti, získané v posledních letech pedagogickou
činností na ZUŠ Smetanova, se věnuje rovněž tvorbě skladeb pro nastupující
cimbálovou generaci. Jejich výběr vyjde v třídílném svazku v květnu 2025.
Asi jako každý
učitel si kladu otázku, jakým způsobem podnítit a udržet zájem svého žáka o hru
na zvolený nástroj i o hudbu jako takovou. Snažím se ve vzpomínkách vrátit do
svého dětství a vybavit si ty podstatné podněty, které mě udržely u tak
obohacujícího koníčku i pozdější profese. Na prvním místě stojí bezpochyby
rodiče a hned poté první setkání s učitelem. A tady nevidím jako hlavní bod
předpokládanou erudici a profesní způsobilost (to se snad rozumí samo sebou),
ale především jeho empatii, zájem a pocit výlučnosti, kterou mi těch mých
čtyřicet pět minut dává. Taková pozornost, byť jednou týdně, dělá s citlivou
dětskou duší divy. A benefit je z toho následně oboustranný. Na tu hodinu
porozumění, tvoření a vzájemného předávání se těšíte oba. Vy nejste v práci a
dítě není ve škole.
Moc bych si taky
přál, aby to mí žáci měli s cimbálem podobně jako já. Je to můj vnitřní
starodávný šaman, kouzelník i léčitel, jehož síla mnou proudí všemi směry.
Šaman, který vyznává jak řád, tak svobodu, a má ve svém repertoáru nepřebernou
škálu přesvědčivých triků, zaříkávadel a rituálů, kterými vás pohltí a vtáhne
do světa plného barev, zvuků, odstínů, překvapení či dobrodružství. Tam, odkud
není úniku. Do světa, který je ve výsledku krásný, barevný, laskavý, pravdivý a
nesmírně obohacující. Zdroje svého bohatství uvolňuje pozvolna a postupně,
takže obdarovaný se k nim dostává za pomoci píle, učení a osobního rozvoje, ale
pořád tou příjemnou formou hry, která baví.
Moje krédo: Učím a
učím se…
Vystudoval jsem Konzervatoř v Košicích a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně. Vedle pedagogické činnosti se aktivně věnuji koncertování v různých hudebních uskupeních, jako jsou New Time Orchestra, The 6 Fireballs, HighFive, TheSaxDude, Gone Hepsville, Eremy a další. Ve školním roce 2024/25 žák pod mým vedením získal Absolutního vítěze ve hře na klarinet ve všech kolech soutěže – okresním, krajském i celostátním. Ve výuce se snažím u žáků rozvíjet lásku k hudbě a umění, podporovat je ve společném muzicírování a vést je k vystupování na veřejných koncertech.
Vystudovala obor hra na cimbál na kroměřížské konzervatoři P.
J. Vejvanovského pod vedením R. Děcké.
Absolvovala bakalářský a magisterský obor hra na cimbál na
Akadémii umení v Banskej Bystrici pod ped. vedením maďarské cimbálové virtuózky
Doc. Viktórie Herencsár, ArtD , obor hra na cimbale.
Byla členem cimbálové muziky Linda, Slanina, v současnosti
hostem cimbálových muzik Ponava, Cuvée.
V současnosti působí jako pedagog cimbálu, komorní hry a cimbálové muziky na ZUŠ Vítězslavy Kaprálové a jako vyučující hudební nauky na ZUŠ Smetanova ve výuce hudební nauky preferuje výuku hravou formou, s využitím moderních technologií, interaktivních materiálů a uplatněním získaných znalostí v praxi.
MgA. Iveta Vacková vystudovala
Konzervatoř Brno u prof. V. Horáka a VŠMU v Bratislavě u prof. J.
Podhoranského. Členka orchestru Slovenské filharmonie 11 let, od roku 1998 cellistka ve Filharmonii
Brno. Absolventka violoncellových kurzů v Sieně
u André Navarry 1984.
Pedagogicky působí na ZUŠ Smetanova 8 od roku
2013. Při výuce vychází především z metodiky prof. V. Horáka , autora Cesty malého
violoncellisty k úspěchu. Žáci mají možnost se hudebně rozvíjet v rámci
smyčcových sobot u pedagogů na Konzervatoři Brno .
S malými dětmi začíná výuku formou hry, považuje
za důležité je zaujmout, naučit je hudbu vnímat a následně interpretovat. Po
osvojení si základů hry na nástroj se žáci zapojují v komorních sdruženích,
cimbálové muzice, komorním orchestru a oblíbeném čistě cellovém souboru.
Motto:
Hudba je brána do duše člověka
Jsem učitel, ale mou hlavní
prací je oprava hudebních nástrojů. Hudba mě provází celý život a opravy
nástrojů jsou pro mě nejen řemeslem, ale i vášní. Každý nástroj má svůj příběh
a mým cílem je vrátit mu jeho původní zvuk a duši.
Učit na ZUŠ jsem se rozhodl,
protože rád předávám žákům hodnoty a pomáhám jim rozvíjet jejich nadání. Věřím,
že hra na hudební nástroje je důležitá pro jejich osobnostní růst a vnímání
světa. Tato práce mi dává smysl, protože vidím, jak hudba obohacuje jejich
životy i ten můj vlastní.
Už na Konzervatoři jsem inklinoval spíše k jazzové hudbě, ale vzhledem k tomu, že v té době / 1973-1979/byl tento žánr na škole tabu, jsem musel studovat tuto hudbu jako samouk z jazzových nahrávek pomocí sluchu. Bez patřičných
studijních materiálů. To bylo dost obtížné a zabralo to hodně času. Proto jsem se rozhodl, že tyto zkušenosti později podpořené dlouhou praxí zúročím jako učitel na ZUŠ. Hned po ukončení studia jsem odešel na Slovensko
do kapely Jany Kocianové, kde jsem působil 7 let. Potom jsem odešel do Brna do orchestru Gustava Broma. Zde jsem hrál do roku 1992. Potom jsem nastoupil do kapely Jazz Friends, která doprovázela Laďu Kerndla.
V tuto dobu jsem začal také učit jazzové piano na naší ZUŠ, které jsem zůstal věrný dodnes. Své dlouholeté zkušenosti předávám svým žákům v hodinách klavíru, kde je učím harmonii, aranžmá i improvizaci a hlavně hru podle akordových značek.
Povolání učitele v ZUŠ si vážím a myslím si, že moji žáci mají také k hudbě blízký vztah. Mnoho mých žáků se moderní hudbou živí a jsou členy významných souborů.
Pokud budu moci, budu rád jako pedagog předávat svým žákům své
zkušenosti.
Vzdělání:
Konzervatoř Brno
JAMU Brno
Pedagogická praxe:
Konzervatoř Brno (od 1985)
JAMU Brno (od 1995)
ZUŠ Smetanova Brno (od 2012)
Umělecká činnost:
Koncertní činnost především v oblasti komorní hry (Trio Bohuslava Martinů
1985-2000, Moravské klavírní trio od 1999)
Se svými žáky hledám rovnováhu mezi technickou a výrazovou složkou
interpretace a snažím se, aby na mnohdy nelehké cestě neztratili radost z
přirozeného muzicírování.
Vzdělání:
Konzervatoř Brno:
Hra na fagot
Praxe v oboru:
Od roku 1993 se
plně věnuji pedagogické činnosti
Kladu důraz na
individuální přístup a spolupráci s rodiči. Věnuji se především nejmladším
žákům. Vyučuji přípravné hudební dovednosti, hudební teorii a zobcovou flétnu,
kde děti hravou formou rozvíjí svou hudební představivost a vědomosti. Využívám
zábavné učební metody, které se mi během mé dlouholeté praxe osvědčily.
V moderním
prostředí třídy hudební teorie mohou malí muzikanti rozšiřovat své hudební
znalosti a dovednosti.
Jsem výtvarník, učitel na Katedře výtvarné výchovy Ped MUNI a kurátor v Galerii OFF/FORMÁT. Spoluorganizuji Brno Art Week a působím jako lektor ve Studiu Scala, kde se specializuji na video, animace a zvuk.
Tyto zkušenosti promítám do své výuky na ZUŠ, kde se snažím studenty inspirovat a podporovat v jejich kreativním rozvoji v klasických i digitálních sférách. Věřím, že individuální přístup a propojení teorie s praxí pomáhá studentům lépe pochopit a aplikovat získané dovednosti. Mým cílem je připravit žáky na střední a vysoké umělecké školy a rozvíjet jejich lásku k umění a současnému umění. Inspiruji se také artcentrismem Igora Zhoře, který klade důraz na integraci moderního a současného umění do výtvarné výchovy.
Ráda dětem otevírám dveře do světa fantazie a umožňuji jim
poznat, že ve výtvarném umění nejsou hranice. V ateliéru společně zkoumáme
barvy, tvary, různé techniky a témata – od hravého experimentu po promyšlený
projekt. Věřím, že každý má svůj vlastní tvůrčí jazyk, a mým cílem je pomoci
dětem ho objevit a rozvíjet.
Vystudovala jsem
obor užitá malba na SŠUŘ a pokračovala jsem studiem výtvarné výchovy a vizuální
tvorby na katedře výtvarné výchovy na Pdf MU. Byla jsem také na studijním
pobytu na École Supérieure des Arts décoratifs ve Štrasburku, kde jsem
studovala malbu u Manfreda Sternjacoba.
Mým hlavním
oborem je tedy malba, ale s dětmi se věnuji i ostatním výtvarným technikám jako
je kresba, grafika, keramika a prostorová tvorba.
Snažím se děti
inspirovat k vlastní tvorbě a podnítit v nich fantazii a obrazotvornost.
Specializuji se
mimo jiné také na přípravu starších žáků na střední a vysoké školy s uměleckým
zaměřením. Zde se soustředím především na technickou stránku kresby, na výuku
perspektivy a základů dějin umění. Podle oboru, na který se chce student
hlásit, se pak již zaměřujeme konkrétněji na rozvíjení dovedností potřebných u
přijímacího řízení a na vytvoření vhodného portfolia. Procento úspešnosti v
přijetí máme bohudíky vysoké.
Učím
literárně dramatický obor, kde se zaměřuji nejen na rozvoj hereckých
dovedností, ale i na zlepšení prezentačních schopností žáků.
Mým
cílem je vést děti k tomu, aby se nebály slušně, jasně a sebevědomě vyjadřovat
svůj názor a rozvíjely schopnost komunikace. Kromě divadla kladu důraz na
rozvoj samostatnosti, která je podle mě klíčová v přípravě na reálný život.
Snažím
se dětem pomáhat získat dovednosti, které jim nejen usnadní cestu k uměleckému
vyjádření, ale také je připraví na to, jak se s lehkostí a jistotou zorientovat
v různých životních situacích.
Vzdělání:
Absolutorium na
Taneční konzervatoři Brno
Praxe v oboru a
umělecké aktivity:
-výuka tanečníků od 5-ti do 19-ti let na ZUŠ dle ŠVP a metodiky
tance
-dlouholetá pedagogická praxe na ZUŠ
-účast na mnoha tanečních seminářích a soutěžích
-příprava uchazečů ke studiu na středních a vysokých uměleckých
školách
-příprava a tvorba celé řady tanečních představení a koncertů pro
ZUŠ
-scénář, choreografie a návrhy kostýmů
Ve výuce malých dětí hravou formou učím základům správného držení
těla,
zařazuji taneční gymnastiku, děti učím vnímat hudbu a spojovat ji s tanečním pohybem. Snažím se v dětech rozvíjet cit pro rytmus, zpívají písně a provádějí různá rytmická cvičení za citlivého doprovodu klavírního korepetitora.
Starší žáci se během studia seznamují se stavbou těla a zákonitostmi pohybu a postupně získávají základy tanečních technik-lidový tanec, jazz dance, Contemporary technika, klasický tanec, tanec na špičkách.
Vedu své žáky tak, aby se orientovali v různých tanečních technikách, aby uměli využít svých tělesných dispozic a současně se u nich rozvíjela vnitřní citlivost a taneční cítění. Snažím se podporovat jejich kreativitu a rozvíjet
jejich osobnost. Snažím se vést své žáky tak, abych v nich vytvořila lásku k tanečnímu umění a aby je pozitivní vztah k pohybu provázel po celý život.
Každoročně se svými žáky prožívám napětí, trému i radost na našich tanečních
koncertech a vystoupeních.
Tanec je pro mě nejen formou
uměleckého vyjádření, ale především určitou formou terapie a cestou k osobnímu
rozvoji a radosti z pohybu. Jako lektorka tance se snažím respektovat fyzické
dispozice a zkušenosti každého žáka a tím vytvořit bezpečné a podporující
prostředí, kde může každý objevit svůj vlastní pohybový potenciál. Při výuce mi
záleží na vyváženosti - aby si studenti odnesli nové dovednosti a posunuli se
technicky dál, ale zároveň aby se cítili dobře, uvolněně a odcházeli s dobrou
náladou. Snažím se propojit poctivý trénink a disciplínu s hravostí a radostí z
pohybu.
| Základní umělecká škola Brno, Smetanova 8, příspěvková organizace | |
| Smetanova 8, Brno, 601 82 | |
| IČ: | 00400963 |
| Ředitel školy: | Mgr. Beata Blašková |
| E-mail: | info@zussmetanova.cz |
| Web: | |
| ISDS: | zv532gs |
| Zřizovatel: | Jihomoravský kraj |
Tento web zpracovává pouze nezbytné (technické a relační) cookies, jejichž zpracování nepodléhá souhlasu.
